assalamualaikum dan selamat sejahtera

Tuesday, April 11, 2006

ERFAN...I MISS U EVER
AMIRUL ERFAN BIN SAAT...

















ARTIKEL UNTUK USAHAWAN DAN PENIAGA-MENGENALI PELANGGAN.
"CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT",BEGITULAH KATA-KATA PEPATAH INGGERIS YANG MENJADI ASAS DALAM DUNIA PERNIAGAAN. USAHAWAN DAN PENIAGA AKAN BERHADAPAN DENGAN PELANGGAN-RAJA SEGALA RAJA-KERANA MEREKA MEMBERIKAN WANG KEPADA PENIAGA. PELBAGAI KARENAH YANG AKAN DITEMUI USAHAWAN.CEREWET,TIDAK BERPUASHATI,MAHU LAYANAN TERBAIK,MENIPU,MAHU HARGA PALING MURAH,MERENDAHKAN PENIAGA,SUKA MENCARI SALAH DAN MAHU TERBAIK.SEBAGAI USAHAWAN,BERHADAPAN DENGAN KARENAH PELANGGAN ADALAH SATU KEMESTIAN DAN USAHAWAN PERLU BELAJAR MENGENALI MANUSIA BERPANGKAT PELANGGAN.
TIGA PERKARA YANG PERLU DIKETAHUI PENIAGA DAN USAHAWAN.
PERTAMA : MENGENALI SIFAT MANUSIA. MANUSIA MEMPUNYAI PELBAGAI UNSUR DAN SIKAP,POSITIF DAN NEGATIF.APABILA USAHAWANBELAJAR MENGENALI MANUSIA,USAHAWAN MAMPU MENGHADAPI SEGALA KARENAH YANG DITIMBULKAN PELANGGAN.
KEDUA : SIKAP NEGATIF AKAN MENGHILANGKAN PELANGGAN. USAHAWAN ADALAH MANUSIA BIASA YG MEMILIKI SIKAP POSITIF DAN NEGATIF.MENJADI PENIAGA MEMERLUKAN PENONJOLAN SIKAP POSITIF SEPERTI MURAH SENYUMAN,MENDENGAR DAN TELITI ADUAN PELANGGAN,MEMENUHI SEGALA KEMAHUAN PELANGGAN.WALAUPUN SIKAP POSITIF ADALAH SIFAT YANG DIBUAT-BUAT DAN LAKONAN,IANYA AKAN MENGELAKKAN PELANGGAN LARI DAN HILANG!
KETIGA : FAKTA DAN PUJIAN.
KEJAYAAN DALAM PERNIAGAAN BANYAK BERGANTUNG KEPADA KEJAYAAN MEMPENGARUHI PELANGGAN.PENIAGA PERLU MENGUASAI KOMUNIKASI EFEKTIF DALAM MEMPENGARUHIPELANGGAN.ADA DUA PERKARA YG PENTING DALAM KOMUNIKASI IAITU FAKTA DAN PUJIAN.PELANGGAN MASA KINI LEBIH BIJAK DAN BERILMU.JIKA PENIAGA MASIH MENGAMALKANTAKTIK MENIPU DAN MEMBELAKANGKAN FAKTA,PERNIAGAAN TIDAK AKAN BERTAHAN LAMA.
INGIN TAHU LEBIH LANJUT??TUNGGU........
ARTIKEL SUMBANGAN VISION PROGRESS CONSULTANT-2006.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home